Jukka Olli
Business
Management
Grelsbyvägen
23
956 31 Överkalix SWEDEN
jukka@JukkaOlli.se
contact:
Jukka Olli
tel +46 (0)70 696 5022
Selection of
Customers:
LKAB, Banverket, ABB,
Botniabanan, ALMI, TRR, Radiotjänsten, PRIORA,
Kriminalvården, PRIORUM,
Samhall Formel, TREVIA,
Folktandvården, Miroi AB,
Boliden Mineral, Tiivi AB,
Pajala Kommun, Northlink,
Jokkmokk Kommun, Boden Kommun, Kalix Kommun,
Luleå Kommun, Luleå Lokaltrafik, VINN i Narvik,
Aurorum Science Park,
Åke Eriksson bil AB,
SEW Utveckling, Vägverket, Handelskammare, Saab Bofors Space AB,
Coachor ff-Chemicals, Avi Studio, Arbetsförmedling Sverige
____________________
|
Vi har tystnadsplikt mot våra kunder
vilket förhindrar oss att prata om våra uppdrag. Det är en
trygghet för er.
Här några samarbetspartners och lyckade
uppdrag:
1. Ett samarbetsavtal med SWECO
Management Ab/stora projekt
/RE6210 2013
2. Ett samarbetsavtal med Metier As/Ab 2009-2013
Metier förstärker teamet med Jukka Olli, som får en central
roll i Metier
Sveriges enhet inom riskhantering och
kvalitetssäkring/värdering av projekt.
Jukka kommer att vidareutveckla
vårt erbjudande inom projektanalys i Sverige och använda sig bland
annat av de metoder, verktyg och erfarenheter som vi byggt upp runt
ramavtalet med Norska Finansdepartement gällande kvalitets-
säkring av offentliga projekt med värde över 500 miljoner.
Läs hela pressrelease här.
3. Ramavtal med Banverket/Vägverket/Trafikverket 2008-2017
Förlängdes sedan
med Trafikverket t.om. 2014.09.30
För närvarande har jag ett nytt Trafikverket
avtal TRV 2014/66077.
Var även med och hjälpte Travikverket med den
nuvarande
webb-utbildningen angående successivprincipen
TRV2012/14003.
Läs BV personalens
beröm i Rallaren här.
ALLMÄN BESKRIVNING AV UPPDRAGET
Banverket har fattat beslut om att använda metoden
successivprincipen (även kallad Successiv kalkylering eller
Lichtenbergmetoden) som hjälpmedel vid kalkylering och
osäkerhetsanalys av anläggningskostnader, samt vid tidplananalys.
I detta förfrågningsunderlag används benämningen ”successivprincipen”.
Banverket tillämpar
Professor Sten Lichtenbergs teori och beräkningsmetodik. Vid min-
och maxbedömning tillämpas 1/99-principen. Vid beräkning av
viktat medelvärde används formeln (min+2,9*troligt+max)/4,9. Vid
beräkning av standardavvikelsen används formeln (max-min)/4,65.
För större och mer
komplicerade projekt kommer osäkerhetsanalyser i grupp att
genomföras enligt Successivprincipen. Uppdraget avser att för
Banverkets räkning leda arbetet med att ta fram sådana analyser,
dvs. agera moderator. En normal osäkerhetsanalys genomförs under
två dagar. Normalt nyttjas även den mellanliggande kvällen. För-
och efterarbetet bedöms till ca 1,5-2 dagar.
Under analysen ska
förutsättningar och analysresultat löpande dokumenteras i för
ändamålet anpassad programvara.
Analyserna kommer att
genomföras på olika platser i landet. Banverket håller på att
utbilda egen personal i successiv principen och det kan bli aktuellt
att Banverkets egna moderatorer nyttjas som bisittare/assistenter i
uppdragen efter överenskommelse.
Banverket har för
avsikt att i möjligaste mån tillhandahålla assistent/bisittare
vars uppgift är att löpande dokumentera analysen i för
ändamålet anpassad programvara. I de fall Banverket inte kan
tillhandahålla assistent/bisittare skall konsulten svara för denna
uppgift.
4. Järnvägsdragning fastslagen
(Vi gjorde en analys som rekommenderade
detta alternativ)
KIRUNA,
källa: Norrbottens KURIREN 2007-04-24.
Bort med tunneln och in med en säckstationslösning.
I går fattade ett oenigt kommunfullmäktige det formella beslutet
om järnvägsdragningens framfart.
Kuriren har tidigare berättat om
kommunstyrelsens beslut att ändra en formulering i den fördjupade
översiktsplan som antogs i december i fjol. Enligt den tidigare
skrivelsen skulle järnvägsalternativet i väst "anläggas över
sjöbangården och inkludera tunnel genom Luossavaara".
I går beslutade fullmäktige istället att järnvägen ska ha en
"centrum- och befolkningsnära anslutning till
persontrafiken" och att detta till exempel kan "åstadkommas
med en säckstationslösning över sjöbangården, vilket innebär
att befintlig järnväg vid norra sidan om Luossajärvi strand därmed
måste tas bort".
Ny debatt
Det var dock inget enigt fullmäktige som därmed sänder en
ny signal till Banverket och i förlängningen till regeringen.
Kirunapartiet fortsatte att förespråka en sydvästlig järnvägsdragning,
det vill säga bakom Kirunavaara, och tillhörande bebyggelse i
nordost.
- Sandstensberget är paradiset, sade Lars Törnman (kip) och
beskrev en
vidunderlig utsikt från Duvvägen.
- Fåglarna kvittar, solen skiner och dammet från malmtransporterna
når inte
dit. Centerpartiet yrkade på en egen variant av beslut, de
menar att det
nordvästliga alternativet inte längre är trovärdigt.
- Det är inte sannolikt att centrumetableringen sker i nordväst,
sade Gunnar
Selberg (c). Vi förseslår istället att översiktsplanegruppen
får i uppdrag att ta
fram ett demokratiskt förankrat förslag om var en
centrumetablering eller
centrumförskjutning kan hamna. Först därefter kan vi
besluta om hur
järnvägen ska ansluta till detta centrum.
Alliansen står fast
Kommunstyrelsens ordförande Kenneth Stålnacke (s) var noga
med att poängtera att alliansen inte vill binda sig vid en enda lösning.
- Det är målet som är viktigast, inte lösningen. Vi är övertygade
om att
centrumbildning kommer att ske vid foten av Luossavaara. Och
utsikten
därifrån är lika vacker som från Sandstensberget.
Linda Alfredsson, NK
5. Duroc
svetsar malmvagnar
(Resultat från vår analys)
LULEÅ, källa: Norrbottens
KURIREN 2006-07-11.
LKAB har tecknar ett ramavtal med K industrier i
Malmö om leverans av 680 malmvagnar. Vagnarna ska ersätta äldre
vagnar som transporterar malm från Kiruna och Malmberget till
hamnarna i Luleå och Narvik.
De gamla vagnarna klarade att ta 80 ton i last och med de nya
vagnarna ökar man maxlasten till 100 ton per vagn. Ordern är värd
800 miljoner kronor, och kommer betyda att 15 till 20 jobb skapas i
Malmö. 148 vagnar kommer att produceras i en första etapp.
Det blir Duroc Welding i Luleå som kommer att svetsa LKAB:s nya
malmvagnar. Ordern omfattar 148 malmvagnar till ett ordervärde om närmare
en miljard kronor. LKAB och K Industrier AB har tecknat ett ramavtal
om leverans av totalt 680 godsvagnar. I en första etapp ska 148
vagnar tillverkas och Duroc Welding kommer att leverera
lasersvetsning av dessa under hösten 2006 och våren 2007.
"Förra året svetsade vi vagnkorgarna till de första 70
malmvagnarna av den
här typen", förklarar Olof Nilsson affärsområdeschef för
Duroc Welding i
Luleå i ett
pressmeddelande.
6.
Silobygge
skjuts upp igen
(Resultat från vår analys)
NARVIK, källa: Norrbottens
KURIREN 2005-08-27.
Beslut om bygge av jättelika malmsilor i Narvik
har än en gång skjutits framåt.
LKAB vill ändra konstruktionen på de 13 planerade malmlagren.
För 700 miljoner vill LKAB bygga tolv stora och
en mindre silo. De stora ska rymma 100.000 ton malm vardera.
Projektet har gigantiska dimensioner. För det är inte var dag som
man spränger ner schakt med 38 meters diameter 70 meter ner i
berget.
Silona ska ligga under den nuvarande bangården i Narvik.
Testar fallhöjd
Här ska malmen lagras i väntan på att föras över till väntande
malmbåtar via transportband som går i en tunnel från undersidan
av silona.
Enligt planerna skulle LKAB-styrelsen har tagit beslut i april om
investeringen. Inget beslut kom då, inte i juni och inte heller vid
veckans styrelsemöte.
Anledningen till förseningen var först att LKAB ville testa om
pelletsen skulle tåla att falla ner från den höjd det var fråga
om.
Vi har fått fastslaget att pelletsen inte tar skada av fallhöjden,
säger Svein Ivar Sivertsen, platschef för Narvik Hamn och
Malmtrafik AS, till Fremover.
Ändrar konstruktion
Nu vill man ändra på silokonstruktionen. Oro finns att kvalitén på
pelletsen kan ta skada om nuvarande konstruktion bibehålls. Något
tvekan inom styrelsen att ta investeringsbeslutet tror inte Svein
Ivar Sivertsen ligger bakom det uppskjutna beslutsfattandet.
Beslutet kommer på november- eller decembermötet. LKAB:s målsättning
är att bli en hundraprocentig pelletsleverantör. Då är det
speciellt viktigt att vi inte fattar beslut som kan komma att skada
produkten. Och visst tror jag själv på silor i Narvik.
HÅKAN ZERPE, NK
7.
M/S
Mona Lisas leende passagerare
se även sidhuvud på denna hemsida
(Resultat från vårt arbete med projektet
2002-2004)
LULEÅ, källa: Norrbottens KURIREN 2005-08-10.
I dag lägger sommarens andra kryssningsfartyg
till i Luleås hamn. I framtiden kan vi vänta oss fler
kryssningsfartyg till Norrbotten och Luleå Hamn, det tror Elisabeth
Ennefors på Visit Luleå.
Det blir allt trängre för kryssningsfartygen i
de stora och etablerade hamnarna runt Östersjön.
Kryssningstrafiken ökar nämligen i Europa, därför söker sig
rederierna till mindre belastade hamnar och nya resmål läggs till
på rutterna. Visit Luleå har sedan 2004 ett samarbete med andra
hamnstäder runt om Bottenviken. Ett samarbete med syfte att locka
hit kryssningsfartygen och de stora turistgrupper som de för med
sig.
Efter det att Ocean Monarch var här i Luleå i mitten av juli så
har inköpare från andra centraleuropeiska rederier hört av sig
och velat veta mer om Luleå, det känns jättekul att det är de
som ringer oss och inte tvärt om, säger Elisabeth Ennefors som ser
en begynnande trend inom kryssningstrafiken.
Fartyget som gör an i dag heter M/S Mona Lisa och är ett cirka 201
meter långt kryssningsfartyg. M/S Mona Lisa kommer in vid halv
tio-tiden med cirka 750 passagerare. I huvudsak är passagerarna
tyskar, men även schweizare och österrikare kan väntas delta i
kryssningen.
MARCUS FAGERSTRÖM, NK
8. Samarbetsavtal
med Futura Ab 2001-2009 ang. riskanalyser
9. Samarbetsavtal med SLG Ab, Thomas metoden
2000-2001
personlighetstest/teamtest
|